Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, November 2, 2011

Aku da selamat bersalin...

Posted by Natrah at 2:32 AM
Harini aku da 10 hari aku berpantang..kalo ikut EDD,harini terikh aku patut bersalin...tapi kalo ikut scan...11/11/11..so,lom lagi bersalin..
Kalini nk share pengalaman aku bersalin..mmg sgt teruja,even words cannot fully describe the experience....patut la syurga bawah tapak kaki ibu....bangga aku menjadi ibu kepada 2 org hero...yg 1st, relex ja..lam pantang leh dok bersila...sakit bersakit pon tak rasa..yg ni,baru truly experience bersalin...
-Start dr hari jumaat, 21/10...aku demam+selesema+batuk terok gak sampai tak bole nk bangun. Dalam kol 10, gagah gak bangun anta yaya g umah bbsitter pastu terus p Klinik amik ubat. Tengahari mama ngan abah datang Penang amik bawa balik Astar...(tak terbalas budi mama abah..sentiasa dsisi tak kira susah senang)...
- sabtu..still demam...tidor ja...
-ahad..kol 3 pagi stat sakit perot..nk membuang ja....tiba2 ja rasa perot banyak angin...tapi, tak terpikir pon tu tanda2 dah nk bersalin..huhuhu..malam tu, kol 10 mlm sampai Penang,layan creta ‘Airmata Salinah’ sampai kol 12 tgh mlm...elok nk masuk tido, langkah ja nk masuk toilet..water bag da pecah..cam tak caya,panic jap...pastu, terus telipon mama.tny nk wat camna nih..? mama soh tepon kakak p spital cepat2....tepon kakak, dia decide nk anta p Spital alor setar..senang nk uruskan Yaya nnt kalo kena admit ke hapa...lagipon, mama pon senang nk p lawat..contration dalam 30 min sekali....kakak bawa kreta 185/kmj,nasb baik la da pukul 1..jalan raya lengang..lam 40min ja Perda ke Spital Alor setar..mmg magik sungguh...
- kol 3 admitted,baru bukak 1 cm....lam hati lambat lagi nih...tapi contraction dalam 15 min sekali da...kol 6 sakit sgt dah,tak tentu arah.....org sebelah katil soh p mandi,pastu makan....tak bole nk mandi da..sakit sangat..gagah makan pon tak bole nk telan dah..time tu mama bole masuk jap melawat....huhuhuu,camni la mama dulu nk beranak kt aku dulu..cayang mama...
- kol 6 pagi, baru buka 3 cm..sapa la kata cam sakit senggugut ja....10 kali sakit dr senggugut....taim tu da stat kluar darah..
-gagah gak jalan sekitar katil,kot2 cepat terbukak..ayaq selusuh ngan air gengam Fatimah lupa bawa luar dr keta...huhuhu,sakit2..kol 830, da bukak 5 cm..so, depa tolak ke labour room..
- taim tu contraction rasanya lam seminit sekali....check lam kol 930 dah 8cm bukak...ada 3 org doctor pelatih dok main selup2 sambil dengar lecture dr doctor senior...aku da tak peduli...sakit2..
-kol 955 am, bidan soh teran da bukak 10cm....dua kali teran ja,terpluppp.kluar 2 ketul benda besaq..ahhh,lega sgt..ilang sakit segala..rasa nk nangis sbb bangga ngan diri sendiri bila bidan bagitau baby boy sihat...I know I can do it..hahhaah..
- yg tak bestnya..bila bidan bagitau luka besaq,kena jahit banyak....aku kata “saya terangkat bontot kot” bidan kata.”tak jugak,kalo nk jadi,jadi gak.”satu g benda tak best...uri aku pecah2,depa punya dok seluk ribu2 kali....tekan2 perot..aduhhhh..dah la punya ramai dok kerumun..ngilu gila..taim tu cam da rasa malu la sbb tak sakit,ramai la sgt dok kerumun...tapi, redha ja la,sbb dia kata kalo tinggai sikit ja pon uri lam perot leh jadi toksin...
-taim jahit paling extreme, mmg depa inject ubat bius...tapi aku still bole rasa setiap kali jarum tusuk isi aku.....sbb aku da bising,bidan soh aku sedut gas apa ntah...tak membantu ilangkan sakit pon..kepala ja pening...dekat sejam gak au kena jahit..bayangkanlah besaq mana luka aku..huhuhu...
-kol 1230 baru leh kuaq dr labour room, pas aku susukan bb ngan minum milo...lega sgt...semua da selamat..misi tolak masuk wad..
- Doktor mai melawat..dia kata kalo nk balik cepat..p kencng,baby berak bole balik....kol 4 aku p toilet settle bahagian aku,pastu, kol 430 ptg,bb berakk..yeaaaa bole balik....kena RM45 ja bersalin..wowww...compare ngan bersalin yaya kena 5k..hahha
- Hari ke-7, cukur rambut baby...dan harini,hari kesuploh...masih g sakit kt tempat luka....selagi lom baik luka, mama aku tak bagi ngurut.....badan da sakit2..
Itu ja la update sampai ke harini...jom layan gamba baby baru aku..Muhammad Thohir b. Amirudin...yg bermaksud bersih/putih.. nenek dia bagi nama siap bukak kitab tgk hari ngan masa – nama apa yg sesuai...
Mama ngan Thohir di hari cukur rambut...

Rasa cam si kecik ni putih dr abang dia, org tua kata kalo kulit merah menyala tu nnt dia putih...x kisah la,asal sihat sudah.

Saya kecik ja...2.6 kg...tak padan ngan mama saya yg besar.hahahha..

mama dan adik.















1 comments:

n.a.j on November 2, 2011 at 9:22 PM said...

NAT,
perghh..lama betul nat sakit..

bab kena jahit tu mmg sakit..

comey la baby nat..

moga baby n nat sihat cargas gitu..

super ecited tgk kengkawn dah anak 2, 3...

selamat berpantang nat!!


 

Virtual Diary dedicated to my handsome boys: Yusuff and Thohir Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez