Thursday, March 8, 2012

Mama pulang ke pangguan Yang Maha Esa

Posted by Natrah at 7:47 PM
Reactions: 
Harini cukup seminggu Mama meninggalkan kami sekeluarga..tapi, dok terasa2 macam dia ada...agaknya sebab baru lagi kot..lom terbiasa..lom terasa kehilagan...tak terbayang bila taim aku sakit ka, anak2 tak sihat ka....kat mana la tempat nak mengadu..?minta pendapat..?menagih kasih sayang?sesungguhnya kasih mama sangat mendalam....sangat2 terasa dihati kami adik beradik...

Cepat sungguh Mama pergi, tak sempat anak-anak nak merasa jaga Mama..tak puas rasa nak manja2 ngan Mama...baju yang aku beli pon ada lagi 2 lai yang mama lom pakai...nasib baik Mama sempat sarungkan rantai baru beli, itupon 2 3 hari ja....Agaknya, Mama taknak susahkan anak2 dia, sebab tu dia pergi terlalu cepat..dia tak sanggup anak2 dia bersusah payah menjaga dia..mulia sungguh Mama....

kami redha...sebab Mama meninggalkan kami 7.25 pagi hari Jumaat....hari yang semua umat Islam impikan untuk mengadap Yang Esa...syukurrr sangat....Urusan pengkebumian pon berjalan lancar..kol 11 pagi, jenazah sedia untuk ke tanah kubur...syukurrr....mungkin itulah balasan Allah SWT keatas mama yang sangat disayangi suaminya,anak2nya....ornag tuannya dan adik2nya...kami adik beradik sempat mandikan mama buat kali terakhir, dan kakak aku tolong mama ambil wuduk buat kali terakhir....tak puas rasanya menatap wajah mama...

Syukur jugak aku rasa, kenduri tahlil tuk Mama lom putus sampai sekarang..ada ja yang minta tuk buat di masjid masing2....2 malam lepas Pak Ndak buat umah wan - makan satay...samalam Pak Tam buat dMasjid Alor Janggus - makan nasi daging ngan ayam masak merah..harini Pak Teh lak buat kat Tokai..syukur sangat....semoga roh Mama sentiasa dicucuru rahmat Yang Esa...

Sebelom Mama meninggal...dia asyik ja teringat arwah Tok...masa Mama tak lalu makan, mama mimpi  dia mangadu kat arwah tok, tolonglah bagitau apa yang dia bole makan....pastu, mimpi orang tua makan buah ciku lam masjid...esoknya, soh abah p cari buah ciku.....payah jugak sbb bukan musim, tapi ada la sikit rezeki mama...sampai 4 bijik mama makan....dan yang terakhir, Mama mimpi arwah Tok datang dengan wajah tersenyum...bawakan mama ubat...Pas mimpi, Mama cari2 ubat atas katil, bila tak jumpa Mama sedih...bila dia bercerita macam tu, adik2 adik Mama ngan Tok Teh dah mula ngalirkan air mata...pastu jugak, dorang arrange tuk buat bacaan Yassin agar dipermudahkan segala-galanya..dan rupanya itulah malam terakhir Mama di rumah...

Mama adalah orang yang paling gembira bila aku cakap yang aku nak cari kerja kat Alor Setar dan tinggal ngan dorang....dia cakap.."Mama seronok la Kak Teh nak dok sini, legaaaa...nanti, bole la K Teh tolong jaga Abah.."..aku tak amik port sangat, bagi aku mungkin dia tersalah cakap..rupanya itu la pesanan terakhir dia kat aku...InsyaAllah, aku akan tunaikan impian Mama aku...masuk ja qeja dua hari sudah,aku terus tender for resign..dan urusan dipermudahkan aku tak payah tunggu 30 hari notis...seminggu ja lagi tuk aku qeja disini, dan aku akan pindah ke rumah abah..harap2 murah la rezeki aku kat sana nanti, untuk anak2 aku..aminnnnn...

Abah adalah orang yang paling tabah menerima pemergian Mama....bila Doktor cakap "Mama dah tak respond bila dorang buat CPR, dan kita tunggu 15 min kagi..kalo tak dak ada  respond jugak, maksudnya mama tak ada"..taim tu, abah hanya angguk kepala dan terus bacakan yassin...15 min pastu, bila Doktor cakap mama dah tak ada,Abah hanya menyebut  "Allahuakbar.." dan teruskan baca yassin walaupon ramai yang menagis sambil memeluk abah...kakak kata tak setitik pon air mata abah mengalir taim tu...tabah sungguh abah..Abah cuma cakap, nak simpan Mama sebelum solat Jumaat..dan abang aku terus uruskan penghantaran jenazah ke rumah...

Kawan2 yang baca blog ni....sudikanlah sedekah Alfatihah tuk arwah mama - Bashitah Bt Soibatul Islamiah...


3 comments:

Lis said...

Nat...Innalillahiwainnailahirajiun........
Besarnya dugaan yang Nat tanggung,semoga Nat terus tabah teruskan hidup....Insyaallah anak2 Nat pun akan menyayangi Nat sebagaimana Nat begitu menyayangi mama Nat......
Al-Fatihah....

awien80 on March 9, 2012 at 12:47 PM said...

takziah nat. moga arwah mama nat ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman. alfatihah

nat kuatkan semangat ye nat, untuk anak2 dan family..

ain on March 9, 2012 at 4:39 PM said...

sedih membaca blog nat..

maafkan ain, baru kala ni, mengetahui ttg kehilangan yg amat besar ini..

tabakan hatimu nat....

takziah...

Al Fatihah

 

Virtual Diary dedicated to my handsome boys: Yusuff and Thohir Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez