Wednesday, January 25, 2012

........ gemok

Posted by Natrah at 9:23 PM
Reactions: 
Tiba-tiba timbul kesedaran untuk aku menjaga pemakanan - supaya aku sihat....dapat menjaga anak2-anak aku sebaiknya. Sekarang aku dah merasa peritnya hidup tanpa mama aku yg berada di Spital. Walaupon aku dan beranak pinak, mama tetap memainkan peranana yang besaq lam hidup aku. aku tau anak-anak aku amatla memerlukan aku (depa kan tecik tonet lagi).

Untuk maintain sihat, masalah utama adalah berat badan ideal sbb aku da masuk lam kategori  obes...huhuhuhuhu,dalam erti kata lain aku GEMUK...oh tidak!!!

Godek2 Internet kononnya nk cari the best way nk kurangkan sikit lemak2 tepu ni...terjumpa macam2 cara nk kurus..jom kita baca:

1. Diet tinggi protein
Amik byk protein such as ayam,ikan,telur..and avoid carbohydrate...protein akan buatkan kita rasa kenyang lebih lama..

Tapi, diet camni akan mendapat risiko penyakit cam dibawah :
Osteoporosis.
Kerusakan Ginjal.
Kurang Gizi.
Naiknya Kadar Kolesterol.
Penyakit jantung.

------- So, tak secure..REJECT.

2. Diet ikut jenis darah.

Memandangkan aku berdarah O, so diet untuk darah jenis O adalah:
- pemilik darah jenis O haruslah lebih banyak mengambil makanan berprotein tinggi, mengikut diet rendah karbohidrat dengan pengambilan ikan atau daging (kecuali daging yang diolah) serta sayur-sayuran yang banyak, telur dan kacang namun menghindari produk susu dan gandum.
Disarankan juga untuk mengehadkan pengambilan buah-buahan.

--------- Emmm,lebih kurang kat atas ja..kurangkan karbohidrat,lebihkan protein.. susu,gandum ngan buah pon x bole??Aduh...

3. Diet pakai product.

Tadak pon produck yg famous,tapi muram..JDM,HerbaLife....mahal2.


Payah gak kalo nk stick to one program,kena displin gila.....aku rasa yang paling praktikal untuk aku adalah :

1.  Kurangkan makan - kalo biasa penuh pinggan makan, la ni kena makan separuh ja...
2. Cut off junk food and fast food.
3. Senaman la sikit2 - mana termampu (yg ni lemah sikit)
4. Food or vege ja tuk malam...(kalo lapaq .tidoq awai..dan bangun awai tuk makan,heheheh)

Nak try tengok..nanti aku update pas sebulan progressnya...hahhahaha...

0 comments:

 

Virtual Diary dedicated to my handsome boys: Yusuff and Thohir Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez